Головна » Файли » Мороз Алла Василівна

Роль сім’ї у вихованні загальнолюдських цінностей
[ Викачати з сервера (128.0Kb) ] 04.04.2017, 21:52

  Роль сім’ї у вихованні загальнолюдських цінностей 

 

Актуальність дослідження. Питання сімейного виховання серед важливих та актуальних історико - педагогічних проблем посідає одне з чільних місць, оскільки сім’ї відведена вирішальна роль у формуванні особистості. Теоретичні й практичні засади сімейного виховання досліджували педагоги минулих століть. Ці питання не втратили актуальності й сьогодні. На всіх історичних етапах розвитку української держави українська сім’я виховувала дітей на національній основі, формувала у них національну свідомість, розуміння історії і культури рідного народу.

Починаючи з 60-х років ХІХ століття, на сторінках загальнопедагогічних і спеціальних часописів: «Громада», «Вестник воспитания», «Дзвінок», «Друг», «Женское образование», «Журнал Министерства Народного просвещения», «Київський телеграф», «Молодь України», «Основа», «Світло», «Семья и школа», «Український вісник», «Учитель» йшлося про педагогічну просвіту батьків щодо виховання дітей у сім’ї, про основні напрями розвитку та становлення сімейної педагогіки.

У ХІХ столітті вітчизняні педагоги, письменники, громадські діячі намагались всебічно обґрунтувати виховний вплив сім’ї на формування в дітей рис характеру, почуттів, звичок, прагнень, мотивів . Аналіз філософської, соціально-психологічної, науково-педагогічної, історико-педагогічної літератури дає змогу говорити про необхідність докладного і всебічного вивчення історії розвитку та становлення сімейного виховання в Україні з метою усвідомлення сенсу цього історико-педагогічного досвіду минулого, змісту, форм і методів виховання дітей в українській сім’ї, визначення шляхів сучасного розвитку сім’ї та виховання дітей батьками. У всі періоди розвитку педагогічної науки в Україні сім’я була предметом уваги наукового пошуку. Окремі питання змісту, форм і методів виховання у сім’ї висвітлено у підручниках і загальних працях з історії педагогіки М. Даденкова, С. Чавдарова, М. Грищенка, М. Ярмаченка, Т. Ясницького.

Молода українська держава знаходиться на шляху свого оновлення, розвитку та глобальних перетворень. Це відбувається за умови обов’язкової появи нових цікавих ідей та присутності активних членів суспільства, які можуть втілювати ці ідеї в життя. Освітня сфера безпосередньо відповідає за формування життєспроможних особистостей, здатних мислити і діяти по-новому - творчо, цілеспрямовано, компетентно. Але варто враховувати, що у сучасному світі зміна ідей, знань і технологій відбувається набагато швидше, ніж зміна одного людського покоління. Сьогодні абсолютно нереально дати знання дитині на весь вік, навчити її на все життя, забезпечивши при цьому її активну професійну та життєву позиції. Тому перед будь-яким сучасним навчальним закладом стоять завдання:

  • навчити учня вчитися самостійно упродовж усього його життя;
  • ефективно використовувати отримані знання в практичному житті (професійному, громадському, власному);
  • постійно відчувати потребу у самовираженні та самовдосконаленні.

Метою родинного виховання є формування якостей і властивостей особистості, які допомагають гідно долати труднощі й перепони, що трапляються на життєвому шляху. Досвід численних поколінь засвідчує, що до таких якостей й властивостей належить фізичне здоров'я, розвинутий інтелект, працьовитість, моральність, духовність, готовність до сімейного життя. Саме вони й складають головну мету родинного виховання.

Зміст виховання в родині обумовлений метою виховання в демократичному суспільстві і специфікою родинного виховання. Тому його складовими компонентами є відомі напрями виховання - фізичне, інтелектуальне, моральне, трудове, художньо-естетичне, екологічне, статеве.

Актуальність та педагогічна значущість проблеми пов’язана з вимогами сучасності у створенні високо моральної, демократичної, правової держави, що можливе завдяки належному вихованню підростаючого покоління. Практична потреба в її вивченні та теоретичному обґрунтуванні обумовили вибір теми дослідження: „Роль сім’ї у вихованні загальнолюдських цінностей ”.

Мета дослідження полягає у визначення ролі сімейного виховання в формуванні особистості за допомогою педагогіки сімейного виховання, науково-теоретичному обґрунтуванні змісту та доцільності впровадження форм і методів сімейного виховання у навчальному закладі, розробці практичних рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо їх застосування у навчально-виховному процесі: в урочній та позаурочній діяльності, як альтернативну форму домашнього завдання або спосіб наукового дослідження з навчального предмету.

Завдання дослідження:

  • уточнити сутність поняття „родинне виховання” в контексті взаємодії педагога та учнів у навчально-виховному процесі школи;
  • здійснити теоретичне обґрунтування типології проектів та характеристики етапів проектної діяльності;
  • розробити практичні рекомендації для класних керівників та батьків у спільній роботі щодо виховання загальнолюдських моральних цінностей.

Для реалізації завдань дослідження використовується комплекс методів:

  • теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, класифікація, систематизація, узагальнення – для визначення поняттєвого апарату дослідження, розробки його методики);
  • емпіричні (аналіз педагогічного досвіду – з метою вивчення реального стану проблеми дослідження; анкетування вчителів та учнів).

Практичне значення дослідження полягає в розробці практичних рекомендацій учасникам навчально-виховного процесу щодо застосування практичних порад навчальних закладах. Матеріали дослідження можуть бути використані адміністрацією школи, вчителями та учнями у процесі планування роботи школи і сімї.

Категорія: Мороз Алла Василівна | Додав: morozallaiwanowna | Теги: Роль сім’ї у вихованні загальнолюдс
Переглядів: 30 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]