Головна » Файли » природознавство 5 клас

Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту.
03.02.2016, 21:22

  

Ми з вами бачили й крутий обрив берега біля річки, і звичайну яму, і кар’єр тощо; скрізь можна побачити різнокольорові та різні за товщиною шари землі.  

 

Верхній шар зазвичай найтемніший. У ньому знаходиться коріння рослин, живуть комахи, дощові черв’яки, бактерії, спори грибів та інші організми. 

 

Цей верхній шар землі й називають ґрунтом. Товщина ґрунту на різних ділянках земної поверхні неоднакова — від кількох сантиментів до 10 метрів. Як ви гадаєте, від чого це залежить?

Дослідження складу та властивостей ґрунту. 

Дослід 1. Визначення складу ґрунту

1. Розгляньте за допомогою лупи грудку ґрунту, потім роздавіть цю грудку. Що ви побачили? (Залишки рослинних корінців, листочків ролин, частинки тіл комах, піщинки, глину тощо)

2. До складу ґрунту входить повітря і вода. Давайте в цьому переконаємося: у посуд з водою вкиньте грудку сухої землі — бульбашки, що виділилися,— це є повітря; якщо горщик із ґрунтом добре полити водою, щільно накрити поліетиленовою плівкою й поставити у тепле місце — на плівці з’являться краплі води.

3. У ґрунті присутні мінерали та мінеральні солі. У пляшку насипати ґрунт і залити його водою, все ретельно розмішати і поставити відстоюватися. Замалювати, яким чином будуть осідати на дно частки ґрунту: вода  ,глина, пісок, каміння

Якщо відстояну воду налити на жерстяну кришку, підігріти на вогні — побачимо на кришці білий осад (мінеральні солі, які входять до складу ґрунту). 

 

 

                                              Склад грунту

тверда частина            рідка частина        газоподібна      жива            органічна       

глина, пісок,               вода з                          частина          частина         частина

гравій                          розчиненими              повітря                                    гумус

                                     мінералами

Дослід 2. Визначення властивостей ґрунту

1. Родючість. Із залишків рослин, тварин, комах та інших організмів у ґрунті утворюється перегній, або гумус. Саме гумус надає ґрунту темного кольору. Чим більший у ґрунті вміст гумусу, тим цей ґрунт родючіший. Для того щоб переконатися в цьому, необхідно взяти три горщики для квітів, у перший насипати промитого річкового піску, у другий — глини, у третій — ґрунту для квітів (чорнозему). У кожний горщик посадити пророщені боби (горох). Поставити горщики на підвіконня і дати учням завдання спостерігати, що відбудеться, в якому горщику раніше і краще будуть рости рослини, чому? 

2. Водопроникність. Цю властивість ґрунту наочно можна продемонструвати, поставивши горщик із-під квітів із сухим ґрунтом у тарілку з водою. Поступово ґрунт стане вологим. Чому

 

3. Повітропроникність

 

Властивість ґрунту Значення цієї властивості ґрунту для живих організмів

1 Родючість

2 Водопроникність

3 Повітропроникність

1. Робота зі зразками ґрунтів своєї місцевості

За вмістом піску та глини ґрунти поділяють на піщані й глинисті.

У випадку якщо піску й глини у ґрунті майже однакова кількість, ґрунти називають суглинистими або супіщаними. Піщані ґрунти — пухкі, добре пропускають вологу, повітря, але в їх складі мало гумусу й мінеральних речовин. Глинисті — щільні, погано пропускають вологу, повітря, але мають більше гумусу.

Найбільш родючими ґрунтами у світі є чорноземи.

2. Робота з картою

Знайдіть у легенді карти умовне позначення чорноземів, знайдіть території  розповсюдження цих ґрунтів.

Результат зафіксуйте в зошиті. (Райони поширення чорноземів: …) 

3. Робота з підручником

Знайдіть у підручнику відповідь на запитання: які існують способи

підвищення родючості ґрунтів? Наведіть приклади добрив.

 

1. Що таке ґрунт?

2. Який склад ґрунту?

3. Які властивості має ґрунт?

4. Як і з чого утворюється гумус?

5. Які живі організми мешкають у ґрунті? Як вони пристосувалися до

життя в ґрунті?

6. Яке значення має ґрунт для життя людини?

 

 

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати відповідний текст підручника, відповісти на запитання після тексту.

Додатковий матеріал

Ґрунт проходить кілька етапів розвитку і формування. Молоді ґрунти часто є результатом вивітрювання гірських порід або перенесення і відкладання осадів. На цих пухких породах оселяються мікроорганізми, перші рослини — лишайники, мохи, трави, дрібні тварини. Поступово проникають інші види рослин і тварин. Кожному типу ґрунту відповідають певні типи рослинності. Так, соснові бори ростуть на легких піщаних ґрунтах, ялинові ліси — переважно на більш легких і багатих поживними речовинами суглинистих ґрунтах.

Ґрунти є складною системою, усередині якої відбуваються різноманітні складні процеси. Велика кількість різних живих організмів (гриби,бактерії, водорості, найпростіші, молюски, личинки, дощові черв’яки та ін.) поступово переробляють усі органічні рештки рослин та тварин.

Таким чином, у природних умовах відбувається постійний кругообіг речовин у ґрунті. У штучно створених людиною ґрунтових системах (поле,город) такий кругообіг порушений, бо людина збирає більшу частину рослинної маси для власних потреб. Через те що ця продукція не береучасті в кругообігу, ґрунт поступово стає неродючим. Щоб уникнути

цього і підвищити родючість ґрунтів, людина вносить органічні та мінеральні добрива__

 

Категорія: природознавство 5 клас | Додав: morozallaiwanowna
Переглядів: 342 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]